Meditace pro začátečníky

Základy meditace

 

Co je to meditace? Proč je proč je pro člověka prospěšná? Co meditovanim získáme? Jak meditovat?

MEDITACE

Mnoha lidem se při zaznění slova meditace jako první vybaví klášter plný mnichů nebo člověk sedící nehybně v tureckém sedu. Většinou ale nemají nejmenší tušení co to ve skutečnosti znamená a už vůbec neví co všechno meditace přináší. Díky meditaci můžeme najít nekonečný vnitřní klid, který se pak přenáší i do běžného života, takže dokážeme jednat s čistou hlavou. Díky meditaci se lze zbavit strachů a nejistoty. Blahodárně také působí na srdce jakožto i na celé lidské tělo. Pomáhá od bolestí hlavy, nespavosti, depresí a sebezničujícího myšlení. Posiluje také imunitní systém…

Nejjednodušeji by se meditace dala popsat jako klidný stav mysli. Naše mysl totiž v dnešní uspěchané době poskakuje a přeskakuje z místa na místo jako splašená opice. Je presycena ohromným množstvím podnětů a informací, které k nam proudí ze všech stran. Neustále něco řeší, hodnotí nebo kritizuje, chvíli se utapí ve vzpomínkách na minulost nebo bloudí v různých domněkach do budocnosti. Nejhorší je když na mysl začne působit stres, který ji dokáže zacyklit v stále se opakující řetězce myšlenek. Lidé často vymýšlejí ty nejhorší scénáře toho co by se mohlo stát kdyby ….. A to je stresuje ještě více. Mysl je jako oheň -dobrý sluha, ale moc špatný pán. Málo který člověk umí svoji mysl ovládat, většinou je tomu právě naopak, mysl ovládá člověka a ten potom trpí. Trpí protože se stotožňuje s myslí. Hodně lidí věří, že jsou svou myslí. Poznání že mysl je jen nástroj a my jsme vědomím, pozorností, která myšlenky pouze sleduje, nám dá moc myšlenky filtrovat a ty které nás oslabují nerozvíjet a nechat odejít. Všechno je jen naše volba co si vybereme, jaké myšlenky si ponecháme a jaké zahodíme.

 

Jak ji tedy správně zvládnout a ovládat? Jak se meditace vlastně provádí?

V běžném životě už určitě každý člověk meditativní stav prožil. Většinou tomu bylo ale naprosto nevědomě. Třeba kuřáci při kouření cigarety zažívají meditaci, najednou se uklidní, na chvíli zpomalí svůj denní běh. Zapomenou na svoje stresy a starosti když medituji pár minut s cigaretou v ruce. Jistý druh meditace nastane také když se zadíváte na hvězdnou oblohu nebo do rozlehlé krajiny. Myšlenky odplutí pryč a člověk může naplno vychutnat ten jedinečný přítomný okamžik.

 

Teď se dozvíte jak meditovat vědomě.

Nejdříve si najdeme jakoukoliv pohodlnout polohu, ve které budeme moci vydržet alespoň půl hodiny bez hnuti. Pro někoho to může být v sedě například v křesle nebo na židli. Já většinou medituji v leže, lze tak lépe uvolnit celé tělo. U začátečníků se ale poloha v leže moc nedoporučuje protože hrozí, že při meditaci usnete a to nechceme. Meditovat lze také v tureckém sedu nebo lotosove pozici, my si ale pro začátek zvolíme nejjednodušší polohu v sedě.

 

Jdeme tedy na to….

Fáze 1. Pohodlně se poradíme tak aby naše páteř byla rovně vzpřímená, hlavu držíme také rovně. Zavřeme oči a uvolníme celé tělo a všechny svaly. Můžeme projet pozorností celým tělem a kousek po kousku uvolňujeme. Uvědomujeme si své nohy a uvolníme je. Pokračujeme nahoru, přesuneme pozornost na břicho a uvolníme ho, veškeré napětí pozvolna odchází pryč a my se cítíme lehcí. Uvolníme ruce, které necháme volně položené na nohách. Uvolníme ramena, krk, oči a mimické svaly na obličeji.

Fáze 2. Až už budeme cítit že je celé tělo zbavené napětí můžeme začít pomalu a hluboce dýchat. Dech je totiž při meditaci velice důležitý, zvláště pro začátečníky. Pomáhá nám zpomalit běh myšlenek. Vnímáme dlouhý pomalý nádech celou svou pozorností, myšlenek si nevšímáme, soustředíme se pouze na nádech, který trvá přibližně 4-5 vteřin. Nemusíme ale nadechovat až do 100% naplnění plic, dýcháme sice hluboce, ale nenásilně tak, aby to bylo příjemné. Po té následuje dlouhý výdech také přibližně 4-5, který trochu vytlačíme břichem tak že ho zatáhneme. Tímto způsobem provedeme 10-21 dechových cyklů. Nemusíme je počítat, stačí přibližně. Svoji pozorností sledujeme jen nádech a výdech, myšlenky nás vůbec nezajímají. Někomu může dělat problémy nevšímat si myšlenek a sklouzne k nim a začne je rozvíjet, jakmile si uvědomíte, že se to děje, vraťte se ihned pozorností zpátky na svůj dech. Tím se tvoření myšlenek výrazně zpomalí, protože to čemu nevěnujeme pozornost slábne. Tibeťané k tomu používají moc hezký příměr. Představme si že ležíme na zelené louce a nad námi pomalu plynou mraky a my je jen necháváme plynout. Stejně tak jako myšlenky.

Fáze 3. Přestaneme pozorovat dech a upneme svoji pozornost na klid na pozadí našich myšlenek. Vnímáme to naprosté ticho klid a mír a noříme se do něj. Vyciťujeme ho celým svým tělem. Nic neočekáváme, nic nechceme. Dech necháme dýchat jen samovolně, nenuceně, na délce už teď nezáleží. Tělo i mysl jsou klidné a my cítíme jak jsme lehcí a uvolnění. Myšlenky pokud tu ještě nějaké jsou ignorujeme, soustředíme se jen na klid a mír který nás prostupuje. Je to velice příjemné a dodává nám to sílu a energii. Nelpíme na ničem. Cítíme maximální uvolnění a radost z bytí. V tomto stavu zůstaneme tak dlouho jak budeme chtít. Prozatím to bude cíl našeho prvního meditativního snažení…

 

Klid a mír všem bytostem

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>