Dávat a Brát

 

davat a brat

Krátce o autorovi knihy…

Adam Grant je nejmladším profesorem na Wharton School. Je uznáván jako jeden z největších světových odborníků zabývajících se obchodem. Ke svým oblíbeným autorům ho řadí např. i kanadský spisovatel a novinář Malcolm Gladwell.

Adam Grant získal titul Ph.D. v organizační psychologii na University of Michigan, poté jej za necelé tři roky doplnil titulem BA z Harvardské univerzity. Je autorem více než 60 publikací v předních manažerských a psychologických časopisech. Jeho průkopnické studie pojednávají o zvýšení výkonu a produktivity a zároveň o snížení rizika syndromu vyhoření mezi inženýry, obchodníky, lékaři, zdravotními sestrami či záchranáři. V roce 2011 se mu dostalo trojnásobného prestižního vědeckého ocenění od American Psychological Association, Academy of Management a Society for Industrial and Organizational Psychology.

 

Kniha Dávat a brát se stala bestsellerem New York Times a Wall Street Journal. Je také jednou z nejlepších knih roku 2013 internetového obchodu Amazon a zároveň byla zařazena mezi pět nejdůležitějších knih o obchodě. Byla přeložena do více než dvou desítek jazyků.
Kniha pojednává o velice zajímavé myšlence – DÁVÁNÍ člověka činí bohatším, úspěšnějším, spokojenějším, dobíjí motivaci i energii a celkově je ve všech ohledech tím nejlepším, co můžeme dělat. Mnohé to určitě hned zarazí, protože představa, že někomu jen tak něco dáváme, je pro většinu lidí nepředstavitelná. V našich krajích je běžné něco za něco. Já dám tobě a ty pak dáš mně. Nebo ještě lépe- já dostanu a nic za to nikomu nemusím dávat. Podle těchto různých způsobů uvažování autor dělí lidi do tří skupin – DÁRCI – SMĚNÁRNÍCI – PŘÍJEMCI. Poměr mezi braním a dávání se nazývá reciprocita. Výrazem reciprocity je i „zlaté pravidlo“ etiky: „Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi.“ Je logické, že největší zastoupení ve společnosti mají právě směnárníci a příjemci. Adam Grant tak pomalu odkrývá, jaké výhody a nevýhody jednotlivé skupiny přinášejí. Každý čtenář si sám může uvědomit, do které skupiny patří a do které by patřit chtěl. Sám jsem během čtení knihy začal vidět dárce, příjemce a směnárníky v lidech, co denně potkávám v běžném životě. Vědomí toho hodnotím jako velice prospěšné. Pomůže vám to se lépe orientovat ve vztazích k lidem a v komunikaci s nimi.

 

Příjemci jsou lidé zahledění do sebe, sobečtí prospěcháři, soutěživí a draví jedinci, upřednostňující své zájmy před zájmy ostatních. Často vedeni svým egem, přes které jim uniká, že tímto způsobem nikdy nemohou vybudovat kvalitní vztahy s ostatními lidmi. Zpočátku jim jejich bezohlednost a dravost poskytuje výhodu, ale v delším časovém horizontu zůstávají osamoceni. Ztroskotají, protože neumějí dávat, postrádají schopnost naslouchat. Lidé je proto nemají v oblibě a oni nakonec narazí.

Směnárníci – nejpočetněji zastoupená skupina. Jsou na tom o poznání lépe, dokáží pomáhat, ale očekávají stejnou službu na oplátku. Tento postoj je hluboce zakořeněn v každém z nás. Když jsem mluvil s několika lidmi, kam by se zařadili, ve většině případů volili právě směnárníky, protože měli strach z toho, že jako dárci by mohli být využíváni. To je přirozená reakce. Kniha nám však na mnoha příkladech ukáže, jak moc chybný je tento názor.

Dárci jsou velkorysí lidé s velkým srdcem a porozuměním pro ostatní. Mají nejlepší vztahy s lidmi. Pomáhat je pro ně přirozené a naplňující. Díky tomu je mají všichni rádi a dostává se jim tak skvělých možností a příležitostí. Upřednostňují zájmy celku před zájmy vlastními. Jsou skromní a otevření. Jejich charakter je ryzí. Nejednají na základě kalkulu, ale uvažují jak nejvíce prospět lidem, které mají kolem sebe. Tím se stávají hnací silou pracovních týmů, kdy pozvedají výkonnost lidí kolem sebe. To je ten nejcennější efekt: celkový přínos, díky kterému v dlouhodobém časovém horizontu předstihnou příjemce i směnárníky a stávají se tak nejúspěšnějšími lidmi ze všech.

 

V knize autor postupně představuje výše zmíněné skupiny lidí ve všech možných odvětvích: od právníků, finančních poradců, obchodníků a scénáristů až po učitele, vědce, sportovce, byznysmeny a mnoho dalších. Ukazuje na příkladech, jak příjemci končí, jak je někdy obtížné je rozeznat, jak se vyhnout zneužívání, jak předejít vyhoření, jak je důležitá motivace a vytrvalost, jak velká je síla nenásilné komunikace, jak správně vyjednávat adt.
Dozvěděl jsem se i mnoho zajímavého o pozadí seriálu Simpsonovi, který z veliké části stvořil právě dárce George Mayer. Překvapením byla kapitola o basketbalu, ze které vyplynulo, že Michael Jordan byl příjemce, který ve svém projevu při umístění do basketbalové síně slávy mluvil hlavně sám o sobě a skoro vůbec nedocenil práci lidi, kteří mu v jeho kariéře pomáhali. Takových názorných ukázek kniha nabízí nespočet. Čtenář tak dostane do povědomí vodítka, podle nichž pak může v běžném životě rozlišit příjemce a předejít tak využívání nebo manipulaci.

Kniha obsahuje také množství dat z psychologických a sociologických výzkumů, a to napříč spektrem věkových skupin, pohlaví a profesí, o které se opírají poznatky, jež autor uvádí. Dokazují tak fakt, že být dárcem je nejlepší volbou, jakou může každý z nás udělat.

 

 

Na závěr bych chtěl ještě uvést dva stručné, ale naprosto výstižné komentáře:

„Dávat a brát je opravdu radostná kniha – vzácné dílo, které otřese vašimi názory na to, jak svět funguje, a udrží váš mozek v činnosti ještě týdny poté, co obrátíte poslední stránku.“ spisovatel Daniel H. Pink

„Kniha Dávat a brát je senzační, fascinuje hlubokým pohledem na všech stránkách. Naučil jsem se toho tolik, co chci okamžitě použít ve svém životě. Nejenže z vás tyto vědomosti udělají lepšího člověka, ale budete i schopnější prokazovat mnoha lidem včetně sebe dobro.“ rabín Joseph Telushkin

 

 

Martin Palla 14. 02. 2014

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>